اقتدار معلم

سلام

آقای دکتر عطاران در وبلاگ خود مطلبی را با عنوان اقتدار معلم مطرح کرده اند که من را واداشت که نظرم رادر این مورد بنویسم.

 دقیقا دیروز سر کلاس یکی از بچه ها حرفی زد که من را به فکر فرو برد جریان از این قرار بود که درس جدیدی داده بودم ومی خواستیم مسئله حل کنیم .از یکی از بچه ها خواستم بیاید ومسئله را پای تخته حل کند گفت مطمئن نیستم. بهش گفتم حالا چرا می ترسی نهایتش اینه که غلط حل می کنی دیگه.یکی دیگه از بچه ها گفت :خانم ما سرکلاس شما اصلا نمی ترسیم .به شوخی گفتم مگه کسی هم هست که شماها ازش بترسید.اون ها هم شروع کردند در مورد یکی از همکاران گفتند.یه لحظه توی دلم احساس ضعف کردم یه جورایی احساس بی عرضه گی.یا به قول شما عدم اقتدار!!!!!!  بعد که بیشتر گفتند اون اقتدار همکارم را هم نپسندیدم.

 بعد به خودم گفتم تو اینقدر با بچه ها صحبت می کنی وتلاش می کنی که بهشون نزدیک بشی تاثیر گذار باشی، با هات راحت باشند اون وقت  چه توقعی داری؟ وقتی بیشتر فکر کردم متوجه شدم که باید ابتدا تعریفی روشن  از یک معلم مقتدر داشته باشم بعد ببینم آیا مقتدر هستم یا نه؟

اگرقرار باشد دانش آموز سرکلاس آن قدر راحت باشد که اگر مطلبی را نفهمید راحت سوال کند واگر قانع نشد اجازه داشته باشد بحث کند.مسلما نباید چیزی به عنوان ترس از معلم وجود داشته باشد.واحتمالا در جواب طنز گویی ها وشوخی های معلم مزه پرانی هایی هم خواهد کرد که مجبوری با روی گشاده بپذیری ولی تا کجا ...این مهم است.

 آیا اینکه سرکلاس تو بچه ها راحت سوال می کنند راحت حرف می زنند وحتی شوخی می کنند بد است یا خوب؟

طبق گفته ی کتاب مذکور زنان کلاس را از در عاطفه غرق می کنند.کاملا این را رد نمی کنم ولی فعل غرق کردن را هم کمی اغراق می دانم.همدلی احترام ،دانش روز،کاربردی بیان کردن دروس، اطلاعات عمومی وتسلط همه وهمه چیزهایی هستند که یک معلم را حرفه ای می کند.دوست دارم باز هم در این زمینه بیشتر فکر کنم وبدانم ..شما در این مورد چطور فکر می کنید؟.

/ 12 نظر / 39 بازدید
نمایش نظرات قبلی
رجبی

با سلام و خسته نباشید-من مطلب آقای عطاران را مطالعه نکردم ولی به اعتقاد من اقتدار از ضروريات کار معلميست ولی معمولا تعبير نادرستی از اقتدار به عمل می آيد ويا حداقل برداشت نا مناسبی ازاقتدار می شود به نظر من اقتدار يک معلم را شرايط کلاس تعريف می کند در کلاس های با بچه های نخبه تسلط بر مطالب درسی يک شمه ايی از اقتدار است در بين دانش آموزان معمولی داشتن حسن خلق توام با جديت در کار باعث اعتماد بچه ها می شود در مجموع دانش آموزان خيلی با دبير انی که مسلط بر درس نمی باشند در دراز مدت روی خوش نشان نمی دهند اين موضوع حرفهای زيادی دارد که اينجا مجالش نيست..............موفق باشيد

يا مهدي ادركني

پا سارگاد آرامگاه کوروش کبیر جاوید پادشاه ایران به مناسبت دهه ی فجر وبا آبگیری سد سیوند به زیر اب خواهد رفت! ایرانیان را از این فاجعه ی ملی آگاه کنید. تاریخ ایران یک بار دیگر به دست جاهلان تحجر پیشه در حال نابودی است. کسی هست ما را یاری دهد؟

دت

سلام. من قبل تر ها که دانشجو بودم اينجا ميآمدم.. چندی پيش فارغ التحصيل ليسانس شديم و داشجوی ارشد.. و در پی شغلی بر آمدم که يکی از دوستان تدريس در آموزشگاه را پيشنهاد کرد که از ترس نپذيرفتم..! من خودم از آن دسته دانشاموزانی بودم که مدام در حال به رخ کشيدن اطلاعات به معلم بيچاره بودم.. و ميدانم که اگر معلم بشوم چنين بلايی بر سرم خواهد آمد. صحبت اقتدار کرديد .. به نظرم سخت ترين بخش معلم شدن همين است.. ارتباط در کنار اقتدار .. ترکيبی با نسبت های صحيح از اين دو عنصر سبب ميشه که کلاسی پربار داشته باشيد با دانش آموزانی که درس رو خوب ميفهمن..

دت

راستی .. غرض از مزامت.. وبلاگی ايجاد کردم و نکاتی کنکوری در باب شييمعدنی دبيرستان قرار داده ام که خوشحالم ميشوم نظرتان را بگوييد. www.probal.blogfa.com

كرام الديني

سپاس از مطالب ارزشمندتان. من فكر مي‌كنم منظور نويسنده‌ي مذكور از اقتدار كمي فراتر آن است كه ما اقتدار مي‌ناميم‌اش. پايدار باشيد.

شهريار

با سلام خدمت شما و ساير دوستان ، اميدوارم فرصتي پيش بيايد و كتابي را كه معرفي فرمودين مطالعه كنم و با مفهوم (( اقتدار معلم )) بيشتر آشنا شوم . البته چيزي كه براي بنده مشخص نشد دو مورد است كه به آنها اشاره مي كنم : يكي اينكه ، منظور نويسنده از مفهوم واژه ي اقتدار چيست ؟؟ (( اقتدار در سطح كلاس )) يا (( اقتدار در سطح كلان آموزشي)) ؟؟ چون هردو مقصود را مي توان از نوشته ي ايشان نتيجه گرفت . دومين مطلب اينكه : ايشان (( حرفه اي نبودن معلم )) را دليل شركت نداشتن آنها در تصميم گيري هاي كلان آموزش و پرورش مي دانند يا (( حرفه اي عمل نكردن معلم را)) را معلول عدم توجه برنامه ريزان و نظام فكري حاكم بر كليت جامعه مي دانند؟؟ به هر حال من به عنوان يك معلم نه چندان باتجربه سعي مي كنم به سهم خودم در تغيير وضع موجود در كلاس درس و مدرسه تا آنجا كه بتوانم به حفظ اقتدار خود و حتي ساير همكارانم كمك كنم . مطلب بالا رو براي آقاي عطاران هم فرستادم ولي ظاهراً موفق به دريافت آن نشدند. موفق باشيد

مسعود

سلام. وبلاگ خوبی داريد.موفق باشيد. http://masoud-shaabanzadeh.blogspot.com

مامان کلاس اولي

به نظر من يه معلم حرفه ای يکی از مهمترين خصوصياتش توانايی تحريک ذهن بچه ها ست.يعنی سوق دادنشون به سمتی که در پی کندوکاو مطالب بر بيان و خلاقيتشون را هم به کار بگيرند. البته خوب اينم کلام پسنديده ای است اگه بگی کی از تو سئوال کرد؟ مثل هميشه از خوندن مطلبت لذت بردم و از اين همه عشق به کارت و به بهتر شدن.

بهاره

سلام میشه مطلبی راجع به روشهای تهیه مس یکبار مثبت بنویسی؟ مرسی