فکر کنيد صفحه ی ۳۶ کتاب شیمی پیش دانشگاهی

سلام!

در پی سوال پست قبل بنده در مورد فکر کنید صفحه ی ۳۶ استاد محترم سرکار خانم هوشمند لطف کردند واین مطلب را در وبلاگ خود مورد بررسی قرار دادند.

بد ندیدم نظر ایشان را اینجا بگذارم تا بقیه هم وارد بحث شوند وما را از نطرات ارزنده ی خود بهره مند کنند.

نظری در باره فکر کنید صفحه 36 کتاب شیمی پیش دانشگاهی 

این سوال کتاب  بسیار چالش برانگیز بوده است .

و بنا به خواسته بعضی همکاران ٬ نظرمن این است که ٬  وقتی صحبت از تعادل می شود که درآن شرایط آزمایشگاه( دما وفشار ثابت ومعین  )غلظت مواد موجود در ظرف واکنش ثابت شده است و تغییر نمی کند. گر چه همچنان مولکول هابه هم تبدیل می شوند وروند میکروسکوپی درحال تغییر است ولی خواص ماکروسکوپی ثابت مانده است ( تعریف تعادل) .

با یاد آوری این تعریف ٬هر یک از 5 حالت در این سوال (فکر کنید) یک حالت تعادل ودرواقع 5 واکنش متفاوت مورد مقایسه وسوال قرارگرفته اند . حال می توان این طور برداشت کرد .منظور سوال از تعادل درسمت چپ یعنی میزان پیشرفت واکنش مورد نظر کم بوده .ودرمخلوط درحال تعادل غلظت واکنش دهنده بیشتر از فرآورده است ( توضیح صفحه 37 کتاب).

 بنابراین مفهوم تعادل درمیانه است به معنای این که 50% مولکول های واکنش دهنده به فراورده تبدیل شده است . اما دراین سوال به هیچ وجه نباید ثابت تعادل را محاسبه نمود .تااین کج فهمی ایجاد شود که هرزمان  K=1 باشد مفهومش آن است که تعادل درمیانه است ٬زیرا فقط درمورد این سوال خاص که یک واکنشگر ویک فراورده دارد٬ این موضوع صدق می کند .

اگر این سوال را شما برای واکنشی  (A<=====>2B) درنظر بگیرید وفرض این که  هنگامی که 50% واکنش پیشرفت کند به تعادل به رسد . K = 2 خواهد شد .

حال این که مولف گرامی این جمله را درچاپ جدید به" تعادل درحال برقرار شدن است" تغییر داده اند . به نظر من باید صورت سوال نیز عوض شود به طوری که این مفهوم را به رساند که هر 5 حالت مراحل پیشرفت یک واکنش از ابتدا تا رسیدن به تعادل است . ودر پرسش ها (  1و2 و3) نیز کلمه تعادل حذف شود وبه جای آن کلمه مخلوط آزمایش قرارگیرد . زیرا تعادل بنا به تعریف برای حالت نهایی که خواص ماکروسکوپی ثابت شده است ٬ درنظر گرفته می شود . وپرسش 4و 5 نیز به صورت یک سوال واحد به این شکل مطرح شود که "این واکنش جزو کدام دسته ازواکنش ها کامل یا تعادلی  می باشد"؟.

+ نوشته شده در  شنبه يازدهم آذر 1385ساعت 21:41  توسط هوشمند

 

توضیحات استاد محترم سرکار خانم هوشمند در مورد اینکه مقدار ثابت تعادل را نباید1 فرض کرد کاملا درست است وباوجود ضرایب استوکیومتری  متفاوت می تواند بسیار متفاوت باشد.

به نظر می رسدهدف این سوال بررسی میزان پیشرفت واکنش هنگام برقراری تعادل بوده است . درواقع  هر واکنش شیمیایی در یک شرایط معین پس از پیشرفت لازم به تعادل می رسد که این پیشرفت در حالت های مختلف متفاوت است.که اندازه حدودی Kمی تواند مبین میزان این پیشرفت باشد.در حالت خاصی 50 درصد مواد اولیه به محصولات تبدیل شده ودر این نقطه به تعادل رسیده است. پس این حالت را نیز در طبقه بندی k می توان در نظرگرفت.ولی ظاهرا پس از اصلاح کتاب در ویرایش های بعدی این حالت از kمورد حذف قرار گرفته است.که دلیل آن روشن نیست.

(کمااینکه در خود را بیازمایید شماره ی 3صفحه ی 27 که دانش آموز تازه با مفهوم تعادل آشنا شده است وهنوز گاهی ثابت ماندن غلظت ها را به معنی یکسان بودن غلظت های واکنش دهنده وفرآورده می پنداردتعادل در حالتی برقرار شده است که غلظت ها با هم برابر باشد. که ای کاش اینطور نبود تا فرآیند یادگیری دقیق تر وراحت تر انجام می گرفت.)یکی دیگر از ایرادات این سوال این است که واکنش بین A وBیک طرفه است.واز تعادل خبری نیست ولی بالای تصاویر نوشته شده است" در هنگام تعادل"

باز هم منتظر اظهار نظر بقیه ی همکاران ودوستان هستم.

 

/ 7 نظر / 9 بازدید
شاهين

سلام من شاهین ۱۶ سالمه به تازگی با وبلاگ شما آشنا شدم مطالب بسيار عالی درش هست فقط يه مشکلی داره دسته بندی نشده هست من يه نظری دارم که بهتره وبلاگ رو به سايت تبديل کنيد اگه موافق بوديد من ميتونم براتون با هزينه ی خودم هاست و دومين بگيرم . لطفا با من تماس بگيريد

وحيده

سلامhttp://www.workjoke.com/projoke37.htm

میلاد - رياضيات زيباست

سلام از شما دعوت می شود تا در شنیدن اخبار داغ داغ و جدیدی که در "ریاضیات زیباست" در حال منتشر شدن است، شرکت کنید و حضور به هم برسانید... به صرف شیرینی و شام!

وحيده

در هر حرحرفه ای که هستید نه اجازه دهید که به بد بینی های بی حاصل الوده شوید ونه بگذارید که بعضی لحظات تاسف بار که برای هر ملتی پیش میاید شما را به یاس ونا امیدی بکشاند در ارامش حاکم بر ازمایشگاهها وکتابخانه هایتان زندگی کنید نخست از خود بپرسید برای یادگیری وخود اموزی چه کرده ام سپس همچنان که پیشتر میروید بپرسید من برای کشورم چه کردهام واین پرسش را انقدر ادامه دهید تا به این احساس شادی بخش و هیجان انگیز برسید که شاید سهم کوچکی در پیشرفت واعتلای بشریت داشته اید اما هر پاداشی که زندگی به تلاشهایمان بدهد یا ندهد هنگامی که به پایان تلاشهایمان نزدیک میشویم هر کداممان باید حق ان ان را داشته باشیم که با صدای بلند بگوییم من انچه در توان داشته ام انجام داده ام لویی پاستور

بامداد

سلام خانم راستگو مدتی ازتون بی خبر بودم خوبيد وب سايتتون عاليه خيلی به روز است ممنون وخداحافظ

تقی زاده مدير مدرسه

پاسخ هم رشته ای مدیر مدرسه: علی رغم مشغله کاری فراوان در اوقات بیکاری برخی مفاهیم شیمی را برای علاقه مندان در وبلاگی نوشته ام و می نویسم که آنرا به شما معرفی می کنم: www.sharif-sharif.blogfa.com

علی اکبر

سلام وبلاگتون خيلی آليه من هم يک وبلاگ شیمی دارم اگه تونستی يه نگاهی بهش بنداز راستی می خوام وبلاگتون رو بذارن جز دوستام البته اگه اجازه بدين