ضرورت استفاده از ماشین حساب (2)

سلام
از اظهار نظر وشرکت همه ی دوستان در بحث ماشین حساب خیلی ممنونم.
چند تا از نظرات را اینجا میارم تا بتونیم بحث را پی بگیریم.
 سلام همکار محترم .

قبل از هر چیز از حسن توجهی که نسبت به گروه معلمان ریاضی راهنمایی دارید بسیار سپاسگذارم.

و اما بحث :

اینکه دانش آموزی مفهوم یک چهارم رو ندونه برمیگرده به دوره ابتدایی و راهنمایی که دانش آموز با مفاهیم کسر ها درگیر نشده و فعالیت های کتاب به نحوی نبوده که به دانش آموز این مفهوم رو القا کنه .

یکی دیگه از مشکلات مشابهی که ما داریم و به دوره دبیرستان هم میرسه همین مفهوم کسر ها هست . مثلا دانش آموز نمیدونه که اختلاف بین یک هشتم و یک نهم چقدر است و آیا این اختلاف بیشتر است یا بین دو عدد یک دوم و یک سوم .

استفاده از ماشین حساب وقتی توصیه میشه که دانش آموز با این مفاهیم آشنا شده باشه و بتونه به راحتی با اعداد کار کنه .

و در واقع ماشین حساب به کار دانش آموزی میاد که این مراحل رو طی کرده باشه .

تدبیر شما هم برای کلاس خودتون ، قابل قبول هست و در واقع میتوان گفت استفاده از ماشین حساب رو نمیتوان به همه کلاس ها تجویز کرد و در واقع هر دبیری باید تشخیص بده استفاده از ماشین حساب در شرایط کلاس خودش مفید است یا نه .

نویسنده:آقای پهلو زاده http://ahamidp.ir]


شکوفه جون, کامنت من مربوط به مطلب پایینی یعنی ماشین حساب می شه ولی چون پست جدید گذاشتی اینجا می نویسم. به نظر من همان طور که آقای پهلوزاده هم اشاره کرده, ناتوانی در حل محاسبات ساده ریاضی به ضعیف بودن پایه ریاضی برمی گرده نه استفاده از ماشین حساب. روش تدریس ریاضی معمولا خشک و فاقد خلاقیت و ابتکاراست. در زمان ما که این طور بود بود. بنابراین بچه ها را جذب و درگیر نمی کنه.  در حالی که ما همیشه و همه جا به عملیات ریاضی نیاز داریم.باید به روشهای عملی و جذاب رو آورد .  پس اشکال از روش تدریس است نه در استفاده از ماشین حساب. من چند تا نمونه برات می ارم.

امسال کلاس شاپرک برفی برای یادگرفتن جمع و تفریق و شناختن پول, یه برنامه خرید از مغازه داشت. یا قراره مدتی دیگه یه هفته برن یه شهر دیگه و یکی از برنامه های اونجاشون تمرین شمردن تا هزاره. باید بهشون مقداری پول هم بدیم که برای خرید سوغاتی خودشون حساب پولشون را داشته باشن و خرید کنن.

یا مثلا تو هلند یه جمله هست با این مضمون که آقای وان داله منتظر جوابه

 Meneer Van Dale Wacht Op Antwoord

حروف اول هر یک از این کلمات نشون دهنده اینه که اول کدومیک از عملیات ریاضی  


را باید انجام داد. مثلا اول توان, بعد رادیکال و ... با این جمله ساده که همه حفظن, به راحتی از پس مراحل مختلف برمی ان.  در حالی که تو دانشگاه استادها می کفتن دانشجو مشتق های دشوار و معادلات پیچیده را فهمیده و حل کرده اون وقت توی تقدم و تاخر ضرب و تقسیم و اینا به خطا رفته و نمره نگرفته
نویسنده:شیداhttp://sheidaye_shaparak.blogspot.com/
شاید من منظورمو درست بیان نکردم.ببینید محاسبات ریاضی ساده مثل ضرب ،تقسیم ،ساده کردن (که بچه ها توش خیلی ضعیفند)ویا توان و مهارت های نوشتاری در عملیات جبری به نظر من نیاز به تمرین وتکرار داره یعنی یه جورایی کسب مهارته که حالا به موقع یاد نگرفته چرا؟اینو باید توی بحث روش آموزش این میاحث جستجو کرد ولی بعد از گذشت دوره ی ابتدایی ویا راهنمایی که محل یاد گیری این مباحث بوده نیازشو با ماشین حساب برطرف می کنه واین مشکل همچنان با خودش به سطوح بالاتر میاره.ببینید
.بحث من این نیست که اصلا ماشین حساب به هیچ دردی نمی خوره که هیچ آدم عاقلی همچو حرفی نمی زنه بلکه بحث سر استفاده ی بی رویه وبی جا از آن در سطوح پایین تر آموزشی مثل دوره ی راهنمایی وابتدایی است. به حدی که باعث شده پایه ی ریاضی بچه ها ضعیف بشه. شیدای عزیز از روش آموزش در کشورهای دیگه گفت  این خیلی خوبه که  بچه هامحاسبات ریاضی را به صورت عملی یاد بگیرند ولی یه سوال،وقتی دانش آموز بودم یکی از دوستام که چند سالی همراه با والدینش به خارج از کشور رفته بود تعریف می کرد بچه ها اونجا تعجب کرده اند که من جدول ضرب حفظ بودم.واقعا اینطوریه؟
واگه اینطوریه آیا این روش موفقیه؟ وچه استدلالی در پشت اون وجود داره؟

/ 8 نظر / 14 بازدید
نسرین

سلام دوست عزیز .حال وهوای دانشجویی بسیار عالی است ولی ایکاش میشد هرکس در محل زند گی خودش بتواند ادامه تحصیل بدهد . درشهر ما رشته من نبود فکر نکنم شما این مشکل را د اشته باشید پس با یک یا علی گفتن عزم را برای ادامه تحصیل جزم کنید .امیدوارم همیشه شاد وخشنود باشی

مینا

من به دانش آموزان پیش دانشگاهی اجازه می دهم از ماشین حساب استفاده کنند به نظرم عدم موفقیت بچه ها در محاسبات با ماشین حساب ندادن اموزش چگونگی استفاده از آن است . همه دانش آموزان قرار نیست که ریاضیدان بشوند

وحیده

سلام تبریک به خاطر این نو شدن و خانه تکانی که کرده ای گرچه همان صورتی هم خوب بود ولی این ابی ارامش بخش تر است در مورد ماشین حساب هم نظرم این است استفاده نشود بچه ها قوی تر میشوند یا ضرب و جمع و غیره با تمرین برایشان راحت تر میشود راستش در زمان ما که استفاده نمیشد من تازه در دانشگاه کمی از ان استفاده کردم[گل]

معلم جهانی

علم تفكر زيرساخت اصلي دانايي و هوشمندي انسان است. از اين رهگذر، مي‏توان آنرا به فرمول ژنتيكي دانايي تعبير كرد. بعبارتي اندازه و ويژگي‏هاي دانايي افراد ارتباط مستقيمي با ويژگي‏ها و روش‏هاي تفكر آنها دارد. به همان اندازه كه تكنولژي، در تأمين خواسته‏هاي انسان و تغيير كيفيت آنها نقش داشته است علم تفكر (جدا از اندازه اطلاعات) مي‏تواند در تحقق هوشمندي و آگاهي انسان مؤثر باشد. درواقع مي‏توان گفت كه علم تفكر تكنولژي هوشمندي و روش‏هاي دانايي است و اين موضوع تأثيرات بسيار تعيين‏كننده و اساسي خود را در حل مسائل (جداي از مقوله اطلاعات) بجا مي‏گذارد... از اين ديدگاه، با تحليل شخصيت معلم بزرگ، ايليا «ميم» به نتايج جالبي برمي‏خوريم كه به نوعي مي‏تواند نمايانگر ابعادي از اين تكنولژي هوشمند باشد. در وبلاگ ما با انواع جدیدترین و بدیع ترین روش های تفکر و تکنولوژی ذهن آشنا شوید . منتظریم [گل]

معلم جهانی

علم تفكر زيرساخت اصلي دانايي و هوشمندي انسان است. از اين رهگذر، مي‏توان آنرا به فرمول ژنتيكي دانايي تعبير كرد. بعبارتي اندازه و ويژگي‏هاي دانايي افراد ارتباط مستقيمي با ويژگي‏ها و روش‏هاي تفكر آنها دارد. به همان اندازه كه تكنولژي، در تأمين خواسته‏هاي انسان و تغيير كيفيت آنها نقش داشته است علم تفكر (جدا از اندازه اطلاعات) مي‏تواند در تحقق هوشمندي و آگاهي انسان مؤثر باشد. درواقع مي‏توان گفت كه علم تفكر تكنولژي هوشمندي و روش‏هاي دانايي است و اين موضوع تأثيرات بسيار تعيين‏كننده و اساسي خود را در حل مسائل (جداي از مقوله اطلاعات) بجا مي‏گذارد... از اين ديدگاه، با تحليل شخصيت معلم بزرگ، ايليا «ميم» به نتايج جالبي برمي‏خوريم كه به نوعي مي‏تواند نمايانگر ابعادي از اين تكنولژي هوشمند باشد. در وبلاگ ما با انواع جدیدترین و بدیع ترین روش های تفکر و تکنولوژی ذهن آشنا شوید . منتظریم [گل]

شیدا

کاملا مطمین نیستم ولی فکر می کنم اینجا هم بچه ها جدول ضرب را حفظ می کنند. در ضمن برای طی کردن برخی دوره ها, افراد باید یه سری امتحانات را بگذرونن که در میون آنها جمع, تفریق,ضرب و تقسیم های چند رقمی هست. به نظر من باید به ماشین حساب به چشم یه وسیله کمک آموزشی نگاه کنیم. منم موافقم که بچه ها در ابتدا مفاهیم را بفهمند و بکار بگیرند. اما بعد لازمه, مهارت کار با ماشین حساب را هم به عنوان یه وسیله جانبی بیاموزند. خیلیا هستن که هنوز نمی دونن بعضی از دکمه های ماشین حساب چه کاربردی داره. زمان ما که استفاده از ماشین حساب در مدرسه رایج نبود, با این حال باز هم در مفاهیم پایه و عملیات ساده اشکال داشتیم. مخلص کلام این که گناه آموزش نادرست و بی انگیزه را نباید به گردن ماشین حساب انداخت.

مدرسه فرایند

دعوت به همکاری وبلاگ "مدرسه فرایند " در نظر دارد به منظور ۱) افزایش بازدید وبلاگ معلمان ۲) ارتباط بیشتر معلمان در سراسر کشور ۳) تبادل اطلاعات و تجربیات ۴) ارتقا سطح وبلاگ نویسی آموزشی ۵) استفاده مفید شاگردان از اینترنت مجموعه مطالبی را با همکاری دبیران کلیه مقاطع سراسر کشور که دارای وبلاگ آموزشی میباشند تهیه و به صورت رایگان در اختیار شاگردان سراسر کشور قرار دهد . به این صورت که : مطالب توسط همکاران نوشته یا تدوین می شود . در وبلاگ شخصی تان منتشر می شود. لینک نوشته شما در کنار لینک سایر همکاران در وبلاگ " مدرسه فرایند "قرار می گیرد . در صورت تمایل به حضور در وبلاگ " مدرسه فرایند " که اولین بار در نوروز ۱۳۸۷ مطالبی را برای شاگردان در سراسر کشور منتشر می کند به شکل زیر عمل کنید :

فریدون

سلام خوب بود آما نمیدونم چه ربطی به شیمی داشت ممنون میشم اگه بگید. با تشکر